Predstavili smo rezultate drugog sveobuhvatnog istraživanja online trgovine u BiH: Da li e-trgovina doživljava uspon ili stagnaciju u našoj zemlji? Evo šta kažu naša istraživanja!

Nakon sveobuhvatne analize tržišta elektronske trgovine u Bosni i Hercegovini, koje smo sproveli u martu 2o24. godine, otkrili smo ključne trendove i perspektive koje oblikuju budućnost online kupovine u našoj zemlji. Rezultati našeg drugog nacionalnog istraživanja,  predstavljeni su na prestižnom eksluzivnom događaju za članice Asocijacije i predstavnike medija.

„U današnjem brzom svijetu informacija, gdje se često gubi uvid u to šta je mišljenje a šta su činjenice, za nas u eCommerce asocijaciji BiH ključno je da se oslonimo na prave podatke. Zato sa ponosom dijelimo rezultate naših istraživanja, koji su plod mjeseci rada i posvećenosti. Sproveli smo dva paralelna istraživanja – jedno usmjereno na potrošače i njihove navike, a drugo na internet trgovine“, izjavila je ovim povodom, Belma Agić, naša izvršna direktorica.

Ovo istraživanje, koje daje duboke uvide u navike i preferencije bh. online kupaca i trgovaca, donijelo je zanimljive uvide, pa je tako pokazalo značajnu dominaciju mobilnih uređaja u e-trgovini. Impresivan podatak od 83.4% online kupovina realizovanih preko mobitela naglašava trend prema mobilnom eCommerce okruženju, ističući potrebu za mobilno optimizovanim web stranicama i aplikacijama kao neizostavnim dijelovima svake uspješne digitalne trgovinske strategije.

Dalje, istraživanje je otkrilo stabilan rast povjerenja u online tržište, sa gotovo 60% ispitanih kupaca koji su obavili između 2 i 5 kupovina online u posljednja tri mjeseca. Ovaj podatak potvrđuje da BiH potrošači sve više prepoznaju prednosti i sigurnost e-trgovine. Dodatno, 7.4% ispitanika, koji su obavili više od 10 kupovina u protekla tri mjeseca, svjedoči o rastućem segmentu “intenzivnih korisnika”, koji predstavljaju značajan potencijal za eCommerce platforme.

Izvještaj također ukazuje na jasnu preferenciju domaćeg tržišta, sa 43.4% online kupovina obavljenih na web stranicama unutar BiH, dok se kod međunarodnih kupovina najviše cijeni brza dostava na kućnu adresu, sa 60.2% preferencija. Ovo ukazuje na mogućnosti za unapređenje logističkih operacija i jačanje lokalnog eCommerce ekosistema.

Kartično plaćanje je metod koji preferira 32.8% ispitanika, dok su odjeća, obuća, kućanski aparati, kozmetika i knjige najčešće kupovani proizvodi online. Zanimljivo, preporuke prijatelja i pozitivne recenzije drugih kupaca imaju visoki uticaj na odluke potrošača, dok influenseri ostaju na nižim pozicijama uticaja, što potvrđuje važnost autentičnih preporuka i zadovoljstva kupaca.

Prema izvještaju, najveće prepreke sa kojima se susreću e-trgovci uključuju veličinu tržišta, navike kupaca, cijenu dostave, te nelojalnu konkurenciju. Ipak, oglašavanje putem društvenih mreža ističe se kao najefikasniji pristup promociji, sa 64.5% trgovaca koji ga preferiraju. Dodatno, samo 7.24% ispitanih online trgovaca su izrazili zadovoljstvo trenutno dostupnom kvalificiranom radnom snagom za eCommerce. Postaje očito da je hitno potrebno prilagođavanje obrazovnih kurikuluma stvarnim potrebama tržišta.


„Naša je namjera da ova istraživanja postanu tradicija koja će nam godišnje ukazivati na promjene i trendove u e-trgovini BiH. Veliku pažnju smo posvetili metodologiji i kvaliteti upitnika, kako bi rezultati bili što precizniji i reprezentativniji. Ovaj značajan zadatak smo uspješno realizovali uz podršku prof. dr. Almira Pešteka, redovnog profesora na Ekonomskom fakultetu Univerziteta u Sarajevu i člana našeg Savjetodavnog odbora i mag. oec. Nikoline Čule Karačić sa Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Mostaru, kojima smo iznimno zahvalni na neprocjenjivom doprinosu. Tokom realizacije istraživanja, kontaktirali smo oko 1000 web trgovina i prikupili odgovore od preko 1700 potrošača, čime smo osigurali reprezentativan uzorak i dubinu naših nalaza“, naglasio je Orhan Gazibegović, predsjednik naše Asocijacije.

Ova sveobuhvatna analiza tržišta ne samo da pruža duboke uvide u stanje i trendove e-trgovine u Bosni i Hercegovini, već i postavlja temelje za strateško planiranje i razvoj sektora. Kroz ovakva istraživanja, nastojimo ne samo da informišemo tržište, već i da podstaknemo razvoj digitalne ekonomije, unapređujući poslovni ambijent i omogućavajući potrošačima sigurno i zadovoljavajuće online iskustvo kupovine.