8 savjeta kako zaštititi svoje podatke ako kupujete online (za ljubitelje online kupovine)

Od odjeće, nakita, namirnica pa sve do tehničkih uređaja,  gotovo sve se može kupiti putem interneta i sve je više ljudi u BiH koji kupuju online. eCommerce kanal nezaustavljivo raste, što pokazuju zabilježeni trendovi rasta. Prema statistikama prometa procesiranim putem Monri WebPay platforme, broj eCommerce transakcija u Bosni i Hercegovini tokom 2021. godine porastao za čak 370%. Online kupovina je siguran način kupovine, no kako raste trend kupovine putem interneta tako bilježimo i broj slučajeva prevara na internetu.

Stoga, kada sljedeći put budete kupovali putem interneta, obratite pažnju na sljedeće:

  1. Kupujte samo sa sigurnih web stranica

Kada posjetite web stranicu, URL bi trebao početi s “https” umjesto “http”. Sigurna web stranica je šifrirana, što vam omogućava da dovršite kupovinu i unesete svoje lične podatke i podatke o kreditnoj kartici bez mogućnosti da isti budu „pročitani“ od trećih strana.

  1. Kreirajte jedinstveno korisničko ime i lozinku za svaki nalog koji imate

Većina trgovaca na internetu dozvoljava vam da kreirate račun na njihovom WebShopu. Mnogi korisnici kreiraju nalog da vide status svojih narudžbi, istoriju narudžbi i olakšaju rezervaciju artikala. Međutim, za svaki račun koji imate, obavezno koristite jedinstveno korisničko ime i lozinku. Razmislite o ovome: ako imate pet naloga za pet različitih trgovaca, ali za svakog koristite isto korisničko ime/lozinku, potencijalni prevarant im mogućnost pristupa svim vašim računima na Webshopovima.

  1. Nemojte klikati na linkove ili slike unutar promotivne e-pošte sa nepoznatih adresa

Budite jako oprezni kada recimo primite e-mail od poznatog online trgovca i oni nude 50% popusta na sve artikle u njihovom WebShopu. Međutim, prije nego što kliknete na sliku ili link u e-mailu, najbolje je da odete direktno na svoj web preglednik i unesete URL online trgovca. Na ovaj način garantirate da posjećujete njihovu sigurnu stranicu. Mnogi hakeri koriste phishing prevare gdje kreiraju lažne e-mailove i web stranice kako bi privukli potrošače i ukrali njihove podatke.

  1. Ako se ponuda čini previše dobrom da bi bila istinita, vjerovatno i jeste

Ako vidite ponudu na web stranici gdje je cijena snižena za 90%, vjerovatno je riječ o prevari. Ili, ako vidite ponudu koja kaže: „Lajkujte našu Facebook stranicu i mi ćemo vam dati besplatan iPhone®!“ to je skoro uvijek prevara.

  1. Nikada nemojte davati svoj JMBG broj

Jasno i jednostavno: online trgovcima nije potreban vaš JMBG broj da bi izvršili transakciju.

  1. Pratite aktivnost i izvode svoje kreditne kartice

Koristite digitalne bankarske kanale i češće provjeravajte aktivnost svoje kreditne ili debitne kartice. Ako to vaše mobilno ili elektronsko bankarstvo dozvoljava, postavite limite na dnevnom nivou ili iznosu po transakciji. Na ovaj način, ako kradljivac koristi vašu karticu za visoki iznos transakcija će biti odbijena, a vi adekvatno obavješteni o eventualnom neautoriziranom korištenju.

  1. Obratite pažnju na troškove dostave

Dostava proizvoda na adresu je najčešća opcija preuzimanja robe, iako mnoge web trgovine nude i mogućnost preuzimanja u svojim fizičkim prodajnim mjestima. Obratite pažnju na cijenu dostave deklarisanu nakon što artikal dodate u vašu korpu. Dešava se da kupac nije upoznat sa troškovima dostave, pa se neprijatno iznenadi kada proizvod stigne na adresu. Kako biste izbjegli neugodne situacije, budite sigurni da ste u potpunosti razumjeli uslove kupovine. Također, pažljivo pročitajte tekst napisan malim fontom.

  1. Redovno se informišite o promjenama u uslovima kupovine i istražujte

Ispitajte sljedeće:

  • Da li trgovac ima broj telefona i/ili e-mail adresu za reklamacije?
  • Postoje li neki rokovi ili druga ograničenja u pogledu povrata robe ili otkazivanja kupovine?
  • Koliko dugo kompanija posluje?
  • Postoji li garancija za proizvod?
  • Jesu li cijene proizvoda preniske da bi bile istinite?
  • Da li stranica sadržava mnogo gramatičkih grešaka?

Napomena: Ovaj članak je samo u informativne i sugestijske svrhe. Implementacija jednog ili više ovih prijedloga ne garantuje pokrivenost.